Ines Komljenović, djevojka iz malog sela Glogovca kraj Koprivnice, magistra je latinskog jezika i rimske književnosti te talijanske filologije. Studij je završila na Sveučilištu u Zadru.
Kako kaže, uz studentske dane vežu je divne uspomene pa svake godine obavezno svrati u Zadar, i to po nekoliko puta, pozdraviti svoj dragi grad, prijatelje i drage profesore.
Obožava jezike, pogotovo ove “mrtve”, putovanja, vintage modu, filmove iz zlatnog doba Hollywooda, prirodu, knjige, mačke i kavu.
– Latinski sam zapravo krenula studirati sasvim slučajno, no ne žalim ni dana i kada bih ponovo birala, mislim da bi latinski opet bio jedan od jezika koji bih odabrala. Zapravo mi se svidio već u srednjoj školi, što zbog samog jezika, što zbog profesorice koja nam ga je predavala – otkriva Ines.
Latinski nije ni malo “mrtav” jezik, već živ jer ga koristimo gotovo svaki dan u mnogim riječima, a Ines ga voli jer su latinske rečenice poput zanimljivog rebusa koji treba riješiti kako biste saznali što vam neki antički pisac želi poručiti i reći o svom vremenu, kulturi i svijetu koji ga je okruživao.
– Ako malo bolje razmislite možete uvidjeti da mnogo stvari o povijesti, kako svjetskoj tako i našoj, ne bismo znali da nije jezika i pisma, a kada uzmemo u obzir koliko je velika bila moć Rima i koliko je dugo trajala, mislim da možemo puno istražiti, spoznati i naučiti iz latinskog jezika o svjetskoj i svojoj povijesti. Fascinira me pomisao da možemo putovati kroz vrijeme koristeći jezik kojim je netko govorio već u 8. i 7. stoljeću prije Krista – govori Ines.
Predaje latinski jezik učenicima u koprivničkoj Srednjoj školi, koju je i sama nekad polazila.
– Raditi u školi jako je zanimljivo, nikada nije dosadno ni monotono i svaki dan vas čeka nešto novo i zanimljivo. Ako radite na više škola, pogotovo u više gradova i županija, ponekad je naporno, ali navikne se čovjek na takav tempo. A kakva sam profesorica, trebali bismo pitati moje drage učenike. Nastojim biti pravedna, izgraditi s njima zdrav odnos i približiti im latinski što je više moguće – kaže ona.
Dojam je da učenici općenito nisu neki preveliki ljubitelji latinskog jezika.
– U početku su učenici skeptični i svaka školska godina počinje pitanjem: “kaj će to nama”. No, kasnije, kada im objasnite da im to treba ili za struku ili da razviju svoju opću kulturu, udobrovolje se i odlično surađuju. Netko više, netko manje, ali svi se trude i to je najvažnije – poručuje Ines, koja misli da su im od same gramatike zanimljivije činjenice o rimskoj kulturi, povijesti i običajima.
Stoga im pokušava objasniti da većinu toga ne bi ni znali da nije latinskog jezika i pisma, a ekipi iz medicinskih smjerova je jasno koliko su im pojmovi na latinskom jeziku potrebni za struku.
– Kako to biva u školi i ovom poslu, svaki sat izgleda drugačije i nosi nove izazove, pitanja i zanimljive situacije. U svakom slučaju, dosadno i monotono nije nikada i upravo to mi se sviđa u ovom poslu. Što se tiče gradiva i tijeka sata, gotovo uvijek se kombinira gramatika s tekstom, odnosno ona se pronalazi u tekstu i primjenjuje na njemu i s civilizacijom, odnosno pričama o drevnom Rimu, mitovima i izrekama – ističe Ines.
Broj učenika koji prijavljuju latinski jezik na državnoj maturi, dodaje, zasigurno nije velik kao kod nekih drugih predmeta, no uvijek se nađe učenika koji su zainteresirani za njega i za studiranje klasične filologije.
Koronavirus nam je odjednom i svima vrlo rapidno promijenio živote, a to se odrazilo i na nastavu.
– Svima nam je u početku bilo šokantno i bojali smo se kako ćemo se priviknuti na sve to, no pokazalo se zapravo vrlo uspješnim. Srednja škola Koprivnica super je organizirala online nastavu i svi smo se snašli u tome bolje no što smo očekivali, a neki učenici su sada čak aktivniji. No ono što online nastava nikada ne može nadoknaditi i ono što nam svima jako nedostaje je ona prava interakcija, atmosfera u razredu, razgovor i rasprava s učenicima, spontani tijek nastave, odnosno sve ono zbog čega zapravo volimo i radimo ovaj posao – objasnila nam je ona.
U online nastavi rade preko različitih platformi u različitim školama. Redovno prema rasporedu šalju učenicima gradivo uz upute i objašnjenja, rade i šalju interaktivne igre, kvizove, edukativne videe i slično. Kada učenici pošalju domaće zadaće, pregledaju ih, nagrađuju učenike, upisuju bilješke, komuniciraju preko chata, maila, videa.
Ines smatra da je napornije nego u redovnoj nastavi i teže jer nema toliko emocije koliko u stvarnom kontaktu s učenicima, no zajedno sve to dobro odrađuju. Nastoji redovno razgovarati s učenicima i stoji im na raspolaganju za sva pitanja i nejasnoće.
Svojim učenicima poručila je ono što im je već rekla ovih dana, a to je da budu dobro, paze na sebe, da se uz nastavu na daljinu bave onim stvarima koje vole i da će sve na kraju biti u redu te će se ponovo družiti u školi kao i prije cijele ove situacije. Jer, audaces fortuna iuvat.
– Upravo ovu izreku često sam si ponavljala prije ispita na faksu, a i nekih teških situacija u životu. Audaces fortuna iuvat, iliti sreća pomaže hrabre – svojom najdražom latinskom izrekom zaključila je Ines.
Pripremila je i jedan zadatak s latinskim izrekama za sve one koji su nekad učili latinski, da se malo podsjete i provjere srednjoškolsko znanje ili pak nauče poneku izreku koju u školi nisu.
DUM SPIRO, SPERO. _ _ k _ _ š_ _ n_ _ _ _ _ e.
IN VINO VERITAS. _ _ _ _ u j _ _ s _ _ _ a.
AURORA MUSIS AMICA. Z_ _ _ j_ _ _ _ _ a _ _ _ _ _ a M _ _ _ _ a.
HISTORIA EST MAGISTRA VITAE. _ _ _ _ _ _ s _ _ e _ _ _ t _ _ _ c _ ž_ _ _ _ t _.
VENI, VIDI, VICI. _ _ đ _ _ , v _ _ _ _h, p _ _ _ _ _ _ _ _.
VULTUS EST INDEKS ANIMI. _ _ _ e _ _ o _ _ _ _ _ l _ _ _ š _.
AD VERBUM. _ _ _ l _ _ _ o.
INTER NOS. _ _ đ _ _ a _ _.
AD LITTERAM. _ _ _ l _ _ n _.
O TEMPORA! O MORES! _ v_ _ _ _ n_! O _ _ _ _ _ j _.