Četvrtak, 21. studenoga 2024.

Vježbe logopedice dječjeg vrtića Maslačak Antonije Vranić za poticanje ranog jezično–govornog razvoja kod djece

Preduvjeti za razvoj govora su: uredno razvijeni govorni organi, uredan sluh, uredan intelektualni razvoj i poticajno okruženje

- Oglas -

Razvoj dječjeg govora je vrlo složen proces koji se odvija pod utjecajem različitih čimbenika. Stoga je Antonija Vranić, logoped dječjeg vrtića Maslačak pripremila zanimljiv tekst i vježbe koji će pomoći mnogim roditeljima u radu s njihovom djecom i razvoju njihovog govora.

Preduvjeti za razvoj govora su: uredno razvijeni govorni organi, uredan sluh, uredan intelektualni razvoj i poticajno okruženje.

Obitelj je najbliže i najprirodnije okruženje djeteta, i zato ima najveću ulogu u procesu razvoja djetetova govora. Razvoj jezika i govora odvija se po predvidivim etapama.

- Oglas -

Ipak, svako dijete je jedinstveno te ima svoj individualni tempo razvoja. Važno je napomenuti da bi dijete počelo govoriti, ono najprije treba pokazati razumijevanje riječi kojih čuje i koje ga okružuju.

Oko prve godine, dijete progovara svoju prvu riječ, i time ulazi u jezično razdoblje. Nakon pojave prve riječi, rječnik brzo raste i dijete počinje usvajati jezična pravila.

– Obično djeca jezik usvajaju lako, s ugodom i bez napora kroz svakodnevne aktivnosti. Ako to nije tako, ulazimo u kontinuum različitih odstupanja u razvoju jezika: od blažih, kada se samo pojačanom stimulacijom može uspješno djelovati na razvoj jezika i govora kod djeteta, do težih, koji zahtijevaju provođenje ciljanih vježbi za korekciju nastalih poremećaja – istaknula je Antonija.

Poneka djeca uspiju nadoknaditi to rano zaostajanje. No, svakako je bitno procijeniti je li riječ samo o kašnjenju u jezično-govornom razvoju kao individualnoj karakteristici djeteta, ili o pravom poremećaju.

Neki od savjeta kako poticati rani jezično-govorni razvoj:

- Oglas -
  • Poštujte i prihvaćajte djetetov interes
  • Provjeravajte razumije li dijete što mu se govori, ako je potrebno, pojednostavite govor, ponovite, govorite sporije
  • Potičite i izazivajte djetetovo spontano glasanje kad god je moguće (npr. Auto ide brrr; Jako nam je fini ručak, mmm, njam njam…)
  • Potičite upotrebu gesti, ako dijete još ne govori (geste „daj“, „pa-pa“, geste za jesti, piti)
  • Ne ispravljajte dijete i ne inzistirajte da suhoparno, „ko papagaj“, ponavlja za Vama (samo ponovite ispravno)
  • Puno ponavljajte pojedine riječi u različitim oblicima bez obzira na to što ih dijete još ne upotrebljava (npr. lopta, lopte, loptama, loptu…/To je lopta. Vidi kolike lopte. Idemo se igrati loptama. Daj mi malu loptu.)
  • Govorite ispravno djetetu. Budite dobar govorni model. Nemojte mu tepati.
  • Razgovarajte s djetetom o svemu što trenutačno radite s njim
  • Imenujte: dijelove tijela (na djetetu, sebi), osobe, igračke, odjeću, hranu, pribor za jelo…
  • Dok zajedno listate slikovnicu ili gledate crtić, imenujte likove, opisujte likove, opisujte slike, prepričavajte događaje, potičite dijete da i ono imenuje, da prepričava prošle događaje, priča o budućim događajima
  • Zajedno s djetetom crtajte, bojite, modelirajte, potičite finu motoriku šake i prstiju.
  • Pjevajte, plešite i plješćite zajedno s djetetom. Na kraju stiha pričekajte, dajte djetetu priliku da završi stih
  • Bavite se raznim tjelesnim i sportskim aktivnostima
  • Uključite dijete u svoje dnevne aktivnosti

– Uočite ono što dijete može i u čemu je spretno te na tome gradite zajedničku igru i gradite nove poticaje. Važno je da budete pri tome razigrani, veseli, smiješni, nespretni… jer ćete tako najlakše pridobiti i zadržati djetetovu pažnju – zaključila je Antonija.

Oglas

Najnovije objave

Vezane vijesti