Mnogi će reći, ne shvaćajući srž problema u kojem se našlo cijelo čovječanstvo, da je posvemašnje inzistiranje na ekologiji, očuvanju planeta, samoodrživosti, svojevrsni modni hir, trend ili puko nametanje i elitističko pokazivanje.
Da nije baš tako posvjedočit će milijuni dokumenata u kojim uvjetima živimo, kako se uništava priroda, okoliš, zrak, vode, no, ne mareći za te podatke svijet zapravo sam kopa jamu u koju će upasti. Ili nosi križ na kojemu će biti razapet.
Svijet je prvi puta došao u determinirajuću situaciju, da ovisi sam o sebi. Kako će se ponašati tako će mu priroda uzvratiti.
‘Globalni autodestruktivci’
Pa, kada se zapodjene tema o ekologiji i osjeti kod sugovornika poruga, nezainteresiranost ili otpor prema nužnim promjenama koje moraju početi od svakoga od nas, neka vam bude jasno da ste u komunikaciji s – neprijateljem čovječanstva. Rekli bi najbolji psihijatri: ”Razgovarate s globalnim autodestruktivcem”.
Sjećamo se šoka i iznenađenja u sportskim krugovima, pa i šire, kada su tvrtke koje proizvode sportsku opremu objelodanile da će se posvetiti krojenju i izradi sportskih artikala, majica, trenirki, čarapa, gaćica i svega ostaloga isključivo od- recikliranih materijala.
Ta tada tek rođena inicijativa bila je u javnosti dobrano ismijana. No, razloga za smijeh uopće nije bilo. Bio je to potez za čestitanje, kasnije smo vidjeli da je svojom provokativnošću zaživio i okrenuo sportsku modu – naopačke. Onako kako i treba stajati.
Samo probajte zamisliti, na godišnjoj razini, koliko se proizvede i pusti u opticaj majica, tenisica, trenirki na svjetsko tržište. Roba se proizvodi za sve, od vrhunskih profesionalaca do posljednjih amatera.
Održivost prije svega
Proizvođači danas koriste reciklirane materijale za izradu održivih nogometnih majica, što je poslovni narativ za koji se očekuje da će se nastaviti i u budućnosti.
Najznačajniji problemi u industriji sportske odjeće uključuju nepoštenu radnu praksu, zagađenje okoliša, povećano korištenje prirodnih resursa i rasipnu proizvodnju. Proizvođači se pozivaju da slijede održivije proizvodne i poslovne prakse i poduzimaju korake za rješavanje ovih problema.
Ukratko, da pojednostavnimo i pojasnimo. Danas vodeće svjetske tvrtke u proizvodnji sportske odjeće i obuće (Adidas, Puma, Nike, Macron…), koriste reciklirane materijale u najvećem dijelu svoje produktivnosti. Primjerice, reciklirani poliester postao je revolucionarni materijal koji se širi poput plime u izradi sportske odjeće.
Reciklirani poliester izrađuje se od starih plastičnih boca, preusmjeravajući otpad s odlagališta i smanjujući potražnju za izvornim materijalima. Za ilustraciju, Ujedinjeni narodi procjenjuju da svake godine čovječanstvo proizvede oko 400 milijuna tona plastičnog otpada. Sve što se spriječi da završi na odlagalištima dobra je stvar. U to ulazi i reciklirani poliester iz kojega se rade dresovi.
Prigodom izrade takve odjeće automatski se provodi energetski učinkovita proizvodnja, niže su emisije CO2, manja upotreba vode, kao i manje zagađenje vode. Reciklirani poliester je izdržljiv, lak je za njegu, brzo se suši, prozračan je i mek. Posjeduje odlike ultravioletne zaštite i otpornosti.
Dakle, dresovi od recikliranih materijala nisu ni najmanje pomodarstvo ili dio hit mode, oni su doslovce postali ultimativni način proizvodnje sportske odjeće u našoj želji da čuvamo planet. Koliko god to stereotipno zvuči.
Milijuni, deseci milijuna, stotine milijuna dresova, milijarde dresova i majica. Ne trebate maštati, samo računajte, koje su to energetske, prirodne i sveopće uštede.
U kojim dresovima igra Hrvatska? Da ne radimo reklamu, proizvođača znate (Nike), a dresovi su također izrađeni od recikliranog poliestera. I oni koji su na igračima i oni koji su u službenim trgovinama, namijenjeni navijačima.