Pučko otvoreno učilište Koprivnica nudi široku paletu različitih programa. Većina ih je namijenjena odraslim osobama, no dobar dio programa usmjeren je na potrebe djece.
– Što se tiče filmske djelatnosti, svakodnevno je na rasporedu kina Velebit jedan animirani film. Najveću posjećenost u 2024. godini imali su animirani filmovi ‘Malci’ i ‘Izvrnuto obrnuto 2’. Tijekom godine imamo i revije animiranog filma, obično to bude tijekom praznika da djeci popunimo slobodno vrijeme. Veliki interes pobuđuje i Ljetno kino pod zvijezdama, koje je ove godine, zahvaljujući lijepom vremenu, zaista bilo dupkom puno na svim animiranim filmovima koje smo prikazali – rekla je Maja Holek, ravnateljica Pučkog otvorenog učilišta Koprivnica.
U suradnji s multimedijalnom udrugom Bacači sjenki već 10 godina POU Koprivnica provodi filmske radionice tijekom školskih praznika. Obično u dvije grupe, početna i napredna, a ove godine su po prvi put imali i radionice za videoigre.
– Od 2018. godine radimo i senzorne projekcije u suradnji s Hrvatskim filmskim savezom. To su projekcije koje su prilagođene djeci s poteškoćama. Zvuk je smanjen, a svjetla nisu potpuno ugašena da ne bude mrak. Djeca si mogu donijeti igračke, dozvoljeno im je da hodaju ako imaju nekakav motorički nemir ili slično. To su zapravo projekcije na kojima želimo napraviti inkluziju, jer postoje brojna djeca kojoj nije ugodno na redovnim projekcijama – objašnjava Maja Holek.
U planu je i osnivanje filmske skupine čiji je radni naziv ‘Želimo MUK’, odnosno ‘Želimo mlade u kinu’, a koja bi okupljala srednjoškolce koje zanimaju film i filmska pismenost.
– Oni bi dobili mogućnost jednom mjesečno odabrati naslov koji će se prikazivati tog mjeseca, naravno, s određenim razlogom. Nakon projekcija bi se razgovaralo o tom filmu kako bismo povezali film i filmsku pismenost. Nedavno smo imali edukaciju iz filmske pismenosti u suradnji s Hrvatski audio vizualnim centrom i Kino mrežom gdje su nam bili učitelji, profesori i stručni suradnici iz škola koje imaju filmska udruženja, bave se filmom ili ih to zanima. Ono što nam je cilj i s djecom, ali i s mladima, je rad na filmskoj pismenosti. To ćemo nastaviti s organiziranim kino-projekcijama koje imamo sa školama i vrtićima, da se prije ili nakon filma razgovara o samom filmu minimalno 15 minuta – govori Holek.
Uz ciljnu skupinu mladih provedeni su i EU projekti vezani uz filmsku pismenost, a projekt ‘Regional synergy for new cinema going experience’ završen je u lipnju ove godine. U tom su projektu sudjelovala kina iz Mađarske, Slovenije, Srbije i kino Velebit iz Hrvatske.
– Održano je predavanje o video igrama koje je odradio Ilija Barišić, predavanje ‘O nacionalnoj kinematografiji s elementima filmske pismenosti’ odradila je Jelena Modrić, a trodnevnu radionicu ‘Kako snimiti film mobitelom’ vodila je Maida Srabović. Učenici iz Obrtničke škole Koprivnica snimili su šest kratkih filmova koji su se zatim prikazivali u zemljama partnerima projekta, a učenici iz svake zemlje odabrali su po dva dugometražna nacionalna filma koji su se prikazivali u našem kinu. Iznenadilo me što su naši učenici odabrali film ‘Moj dida je pao s Marsa’, praktički film koji nije baš za srednju školu, već više za sedmi ili osmi razred. Uz njega su odabrali ‘Ideš idem’, dakle dva potpuno različita filma su se prikazivala u Mađarskoj, Sloveniji i Srbiji. U našem kinu su isto tako prikazana po dva mađarska, slovenska i srpska filma – rekla je Maja Holek.
Osim ovog projekta, projekt vezan uz filmsku pismenost bio je i projekt u okviru prekogranične suradnje Mađarska – Hrvatska, u kojem su također sudjelovali učenici Obrtničke škole Koprivnica; izrađen je kurikulum za snimanje filma koji se sastoji od četiri modula. Učenici su po tom kurikulumu pohađali nastavu, a za kraj su snimali film.
– I u glazbeno-scenskoj djelatnosti imamo programe za djecu: kazališne predstave održavaju se jednom mjesečno. Do sada smo održali i kreativne radionice uz pojedine predstave pout radionice ‘Razigrani lav’ radionicu izrade scenografije od otpadnih materijala ‘Kraljevna na zrnu graška’ Kazališta Dubrava, zatim ‘Pletimo prijateljstvo’, ‘Ručice moje likove kroje i broje’ i druge. Nadalje,ostvarili smo suradnju s Podravka d.d. kroz radionicu u sklopu medijske pismenosti gdje su mladi osmišljavali tik tok reklamu za proizvode Podravke, te su primili nagrade u obliku različitih paketa. Najvažnije je to da su radionice tematski vezane uz kulturne programe i imaju za cilj razvoj publike u kulturi – objasnila je ravnateljica Holek.
U posljednje tri godine za djecu se organizira i obilazak Domoljuba, obično u suradnji sa školama.
– Kolegica Elizabeta Milanović Glavica unutar odjela glazbeno-scenske djelatnosti, unutar jednog školskog sata provede djecu kroz cijeli Domoljub, od pozornice do garderobe kako bi vidjeli kako izgleda prostor u kojem glumci borave. Uz sve to, djeca se upoznaju i s poviješću same zgrade koja je izgrađena 1919. godine.
Suradnja sa školama je na visokoj razini.
– Dogovaramo kazališne predstave sa srednjim školama, nudimo im određene naslove koji su prilagođeni njihovom uzrastu. Imamo i odličnu suradnju sa školama što se tiče koncertne djelatnosti. Učenici Gimnazije ‘Fran Galović’ nam dolaze na koncerte i o njima pišu osvrte, to je zaista lijepa suradnja koja traje još od 2012. godine. Osluškujemo i potrebe publike, pa svake godine pokušavamo obogatiti program neobičnim i drugačijim programima, poput interaktivnih predstava u kojima djeca sudjeluju na različite načine; kroz predstave ‘Crvenkapica, vuk i baka’ gdje se mališani trebaju opredijeliti za tim i prate aktivno predstavu preko slušalica na otvorenom ili pak predstave ‘Astronauti’ u kojem su imali priliku sami maštom ‘putovati’ u svemir… Surađujemo s Centrom za pružanje usluga u zajednici Svitanje čiji korisnici povremeno dolaze na predstave, ali im organiziramo i radionice u njihovom dnevnom prostoru.
Postoje i edukativni programi u programu POU Koprivnica, a dosta njih uvedeno je u posljednje dvije godine, otkako je u tim stigla voditeljica obrazovanja Ana Odak.
– Ove godine smo tijekom proljetnih praznika imali radionicu financijske pismenosti LEGO kockicama, a tijekom ljeta smo imali ukupno 11 programa za djecu. Bile su tu besplatne radionice, ali isto tako i neki tečajevi. Tijekom zimskih praznika imamo barem jednu ili dvije radionice, odnosno tečaja na koji mogu doći djeca, jer smo shvatili da na taj način radimo za zajednicu te formiramo naše buduće polaznike, koji pokazuju interes za različite teme i područja.
Tako je ovog ljeta po prvi put održan tečaj robotike koji je bio jako dobro posjećen, a često se organiziraju i tečajevi slikanja.
– Dobro je da nam se polaznici vraćaju, odrade jednu radionicu nakon koje se uključuju u drugu. Ako se radi o nečemu što se plaća, ostvaruju i popuste ako upišu neki drugi tečaj ili radionicu. Raduje nas kad nam se polaznici vraćaju i pritom dovedu svog prijatelja sa sobom. Imaju širok interes, tako da nam se grupe vrlo brzo popune.
Ravnateljica Holek izdvojila je edukativne programe koji su imali najbolji odaziv kod djece.
– Programiranje i robotika su izazvali velik interes, a uvijek dobro ide tečaj/radionica crtanja i slikanja. Mjesto više tražilo se i za radionicu brzog čitanja, no, nažalost, broj je ograničen kako bi se program kvalitetno odradio. Ove godine smo prvi put proveli i radionicu ‘lov na blago’ – to je bila radionica koju su vodili naši kolege Ana Odak i Dino Rački, a ideju za radionicu dobili su tijekom jedne Erasmus mobilnosti. Na radionici su djeca pomoću jedne aplikacije upoznavala s Pučkim otvorenim učilištem Koprivnica i djelatnostima učilišta. Djeca su trebala obići sve tri naše zgrade i odgovoriti na pitanja vezana uz iste – zaključila je ravnateljica Maja Holek.
Barem tri puta godišnje Pučko otvoreno učilište Koprivnica ima edukativne i zabavne radionice/tečajeve za djecu, a obično ciljaju praznike. Razmišljaju i o uvođenju radionica vikendom, primjerice subotom jer djeca tijekom tjedna imaju brojne aktivnosti i zauzeta su.
Pučko otvoreno učilište Koprivnica organizira i osnovnoškolsko obrazovanje odraslih kojeg financira Ministarstvo znanosti, obrazovanja i mladih putem vaučera, čime doprinosi opismenjavanju građana. Među polaznicima je i dosta mladih, čak i onih koji još nisu punoljetni.
*Ovaj članak donosimo u sklopu projekta ‘Klikaj za bolju budućnost djece i mladih’ koji je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija