Petak, 22. studenoga 2024.

Kod djece koja su provodila više vremena pred ekranima uočen sporiji i lošiji razvoj jezičnih vještina

Više je studija pokazalo da je u razdoblju dok dijete usvaja jezične vještine, kao i za njegov socijalno-emocionalni razvoj ključno s njim razgovarati i komunicirati kod kuće

- Oglas -

Poznato je da djeca kopiraju sve što rade njihovi roditelji, u što spada i ‘skrolanje’ na pametnom telefonu, koje bez sumnje nije najzdravija aktivnost u slobodno vrijeme ni za odrasle ni za djecu.

A za sasvim malu djecu vrijeme provedeno ispred ekrana znači da su propustili brojne ključne trenutke za razvoj svojih jezičnih vještina, upozorili su australski znanstvenici.

Oni tvrde da je u djece koja su provodila više vremena pred ekranima uočen sporiji i lošiji razvoj jezičnih vještina u odnosu na djecu koja su se bavila drugim aktivnostima.

- Oglas -

Dok provode vrijeme ispred tableta ili konzole, djeca manje komuniciraju s odraslima, usvajaju manje riječi od roditelja i slušaju manje razgovora, a upravo razgovor ključan je element za izgradnju vlastitih jezičnih vještina i proces koji se posljedično može odgoditi, kažu australski znanstvenici koji su svoja opažanja objavili u članku u časopisu JAMA Pediatrics.

Više je studija pokazalo da je u razdoblju dok dijete usvaja jezične vještine, kao i za njegov socijalno-emocionalni razvoj ključno s njim razgovarati i komunicirati kod kuće, kažu stručnjaci.

Brojne su studije fokusirane na utjecaj vremena koje roditelj provodi pred ekranom, a ne dijete.

U sklopu studije tim stručnjaka na čelu sa znanstvenicom Mary Brushe s australskog Sveučilišta Adelaide proučio je podatke o 220 obitelji, snimane svakih šest mjeseci od siječnja 2018. do prosinca 2021., uz korištenje tehnologije prepoznavanja govora.

Snimkama je dobiven uvid u vrijeme provedeno pred ekranom i općenito jezično okruženje kod kuće među djecom u dobi od 12 do 36 mjeseci, tijekom prosječno 16 sati dnevno.

- Oglas -

Stručnjaci su ustanovili da više vremena koje se provede pred ekranom za posljedicu ima manje vremena namijenjenog razgovoru između roditelja i djeteta, što znači da je dijete u svome kućanstvu tijekom dana čulo manje riječi odraslih osoba, da je i samo manje komuniciralo i da je rjeđe sudjelovalo u razgovorima.

Najveći i najnegativniji utjecaj vremena provedenog pred ekranima u tom je smislu uočen u djece u dobi od 36 mjeseci.

Čak i u obiteljima koje su se pridržavale preporuka Svjetske zdravstvene organizacije (WHO) o preporučenom vremenu za djecu pred ekranima, što znači ne više od sat vremena dnevno za trogodišnjake, djeca su propustila čak 400 riječi koje bi za to vrijeme u drukčijim okolnostima izgovorili odrasli.

No prema brojnim procjenama djeca prosječno pred ekranima provedu puno više vremena.

Tako trogodišnjaci koji su praćeni u sklopu studije u prosjeku svakodnevno pred ekranima provedu oko 172 minute, što znači da prosječno gube oko 1000 riječi koje bi im u drukčijim okolnostima uputila odrasla osoba, kažu australski istraživači.

Odrastanje u jezično bogatom okruženju ključno je za rani jezični razvoj, ističu australski znanstvenici.

Priznaju da, premda bi razgovor s djecom trebao biti jednostavna i ne pretjerano zamršena aktivnost, ponekad u užurbanoj svakodnevici nije jednostavno pronaći dovoljno vremena za razgovor.

Zaključuju da bi roditelje, iako im je nerealno savjetovati da u potpunosti drže svoju djecu podalje od ekrana, umjesto toga trebalo poticati da iskoriste djetetovo vrijeme pred ekranom kao priliku za interakciju s njima, koliko god ona bila kratka.

Oglas

Najnovije objave

Vezane vijesti