Petak, 22. studenoga 2024.

‘Gledam i ne vjerujem! Njih dvoje na romobilu, po cesti. Biciklistička je valjda za gledati’

Evo što Revija HAK piše o električnim romobilima i pravilima u Hrvatskoj što se njih tiče. Ovo dvoje je vožnjom po cesti napravilo više prekršaja

- Oglas -

Romobili su sve prisutniji u prometu i svako malo pišemo o tome da se događaju nesreće u kojima su oni sudjelovali.

Nekada su krivi vozači romobila, nekada i drugi. No, primjer koji je s nama podijelila čitateljica Valentina zaista spada u rubriku vjerovali ili ne. Reklo bi se, neodgovornost i bezobrazluk.

“Gledam i ne vjerujem! Varaždinska cesta (Koprivnica, op.a.), njih dvoje na romobilu, po cesti. Onda se svi čudimo kada pročitamo – poginuli. Ova biciklistička staza je valjda za gledati. E, živote”, ogorčena je čitateljica, koja je priloženu fotografiju snimila danas, u ponedjeljak, oko 20 sati.

- Oglas -
Vožnja (u dvoje) romobilom po Varaždinskoj u Koprivnici
Vožnja (u dvoje) romobilom po Varaždinskoj u Koprivnici // Foto: Čitateljica

I s razlogom je ogorčena. Evo što Revija HAK piše o električnim romobilima i pravilima u Hrvatskoj što se njih tiče. Ovo dvoje je vožnjom po cesti napravilo više prekršaja.

“Električni romobil! On se svrstava pod pojam osobno prijevozno sredstvo, na što su se neki odmah zapitali postoje li i neosobna prijevozna sredstva, čisto da se zna! Dakle, od kraja srpnja 2022. električni romobili, električnih monocikli, segway i slična prometala, pod uvjetom da ispunjavaju propisane uvjete, svrstani su u posebnu kategoriju vozila za koju je uveden i zajednički izraz – osobno prijevozno sredstvo.

Za početak treba skrenuti pozornost roditeljima da to nije igračka i da postoji dobna granica za vožnju električnim romobilom. Dobna granica za upravljanje osobnim prijevoznim sredstvom u koje se ubraja i električni romobil je 14 godina. Osobno prijevozno sredstvo, pojam je to koji se odnosi na vozilo koje nije razvrstano ni u jednu kategoriju vozila sukladno posebnim propisima, bez sjedećeg je mjesta, a čiji radni obujam motora nije veći od 25 cm³ ili čija trajna snaga elektromotora nije jača od 0,6 kW i koje na ravnoj cesti ne može razviti brzinu veću od 25 km/h, odnosno čija najveća konstrukcijska brzina ne prelazi 25 km/h (vozilo koje se može samo uravnotežiti, monocikl s motornim ili električnim pogonom, romobil s motornim ili električnim pogonom i sl.). To su podaci o kojima treba voditi računa pri kupnji. Ne brže od 25 km/h.

Vezano uz estetiku, tu se također skreće pozornost na opremu. Čim ugledate vozača električnog romobila, morate ugledati osobu s kacigom na glavi. Bez toga nema poštivanja zakona. Kad se kupuje električni romobil, pribavite i zaštitnu kacigu. Vozači osobnih prijevoznih sredstava na glavi moraju nositi zaštitnu kacigu za vrijeme vožnje (kazna 30,00 eura), a na osobnom prijevoznom sredstvu smije se prevoziti samo osoba koja upravlja tim vozilom. Vidljivost se također traži. Reflektirajuće oznake i svjetla. Vozači osobnih prijevoznih sredstava su dužni noću i danju, u slučaju smanjene vidljivosti, biti označeni reflektirajućim prslukom ili reflektirajućom odjećom ili drugom reflektirajućom oznakom (kazna 30,00 eura). Uz to, od prvog sumraka do potpunog svanuća (noću), a i danju u slučaju smanjene vidljivosti, na osobnom prijevoznom sredstvu mora biti upaljeno jedno svjetlo bijele boje na prednjoj strani i jedno crveno svjetlo na stražnjoj strani (kazna 60 eura).

Slušalice se mogu koristiti restriktivno. Vozilom se ne smije upravljati koristeći slušalice u ili na oba uha čime bi se umanjila mogućnost reagiranja i sigurnog upravljanja vozilom. U slučaju kršenja propisane obveze, propisana je sankcija, odnosno novčana kazna u iznosu od 30,00 eura. Upozoriti valja i na parkiranje takvih osobnih prijevoznih sredstava. Nije dozvoljeno „posijati ih, nasloniti“ gdje vam na um padne ili vam se učini zgodnim. Osobno prijevozno sredstvo ne smije se ostaviti bez nadzora na prometnim površinama za kretanje vozila i pješaka, osim na za to posebno uređenim i označenim mjestima (kazna 130,00 eura).

- Oglas -

Vozač osobnog prijevoznog sredstava mora upravljati vozilom na način kojim se ne umanjuje stabilnost vozila i ne ometaju drugi sudionici u prometu, a osobito ne smije skidati istodobno obje ruke s upravljača, pridržavati se za drugo vozilo, prevoziti, vući ili gurati predmete koji ga mogu ometati u upravljanju vozilom ili ugrožavati druge sudionike u prometu (kazna 30 eura). Ako se dva ili više vozača osobnih prijevoznih sredstava, kreću u skupini, dužni su kretati se jedan iza drugoga (kazna 60 eura).

I za kraj, ali ne manje bitno, štoviše i te kako bitno. Gdje se smije, a gdje ne voziti električni romobil? Vozači osobnih prijevoznih sredstava dužni su se kretati biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom u smjeru kretanja (kazna 60 eura). U slučajevima da biciklistička staza ili traka ne postoje, mogu se kretati površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa pod uvjetom da vode računa o sigurnosti drugih sudionika u prometu. Iznimno, kada ne postoji mogućnost kretanja osobnih prijevoznih sredstava biciklističkom stazom ili biciklističkom trakom, površinama namijenjenim za kretanje pješaka te zonama smirenog prometa (bilo da navedene površine nisu izgrađene, označene ili se ne mogu koristiti i sl.) osobna prijevozna sredstva mogu se kretati dionicama županijskih, lokalnih i nerazvrstanih cesta na kojima je brzina kretanja ograničena na 50 km/h ili manje i gdje je to dopušteno postavljenim prometnim znakom krećući se što bliže desnom rubu kolnika. Osobna prijevozna sredstva ne smiju se kretati autocestom, brzom cestom i cestom namijenjenom isključivo za promet motornih vozila (kazna 60 eura).

Čini se jednostavno, a zapravo hrpa pravila. Valja ih znati prije nego se prepustite užitku vožnje električnog romobila”, piše Revija HAK.

Oglas

Najnovije objave

Vezane vijesti