Dječji vrtić Tratinčica iz Koprivnice dvije je godine uključen u Erasmus+ KA2 projekt “Chain experiment in preschool” – “Lančani eksperiment u vrtiću”.
U ovom međunarodnom projektu sudjeluje devet partnera iz Slovenije, Italije, Poljske i Hrvatske.
U projekt su uključena učilišta za obrazovanje odraslih i dječji vrtići iz navedenih zemalja, a koordinator i nositelj projekta je Ljudska univerza Jesenice.
Vrtiću Tratinčica je partner na projektu Pučko otvoreno učilište Koprivnica. Dvije su vrijednosti provedbe ovog projekta, a to su međugeneracijska solidarnost i popularizacija tehničkih i mehaničkih znanja i aktivnosti, odnosno STEM područja.
Sudionici ovog projekta su djeca od 5 do 7 godine života, volonteri seniori umirovljenici i volonteri roditelji iz tehničkih djelatnosti, edukatori odraslih, odgojitelji.
Cilj projekta je popularizirati mehaniku i fiziku u predškolskim ustanovama kroz izradu naprava lančanih reakcija u odgojnoj skupini čime se osigurava međugeneracijska suradnja, učenje i praktične vještine. Kako je za izradu naprava potrebno posjedovati određena tehnička znanja, kao i znanja iz područja fizike, inženjerstva, seniori moraju imati iskustva rada upravo u ovim područjima.
Kako izraditi lančane naprave i provesti njihovu izradu u neposrednom radu s djecom, odrasli sudionici naučili su na edukativnim radionicama koje su se održavale u zemljama sudionicama ovog projekta te su na njima izradili ogledne primjerke naprava s obilježjima svake od zemalja sudionica.
Nakon provedenih edukativnih radionica, krenulo se s provedbom projekta s djecom koja je trajala 60 sati godišnje i odvijala se jednom tjedno. Projekt je trajao dvije godine. Za to vrijeme projektni tim vrtića izradio je šest različitih naprava lančanog eksperimenta.
Upute za izradu ovih naprava možete pronaći OVDJE.
Vrijednosti projekta: međugeneracijska solidarnost i popularizacija STEM područja
Kulturološki i socio-ekonomski uvjeti utjecali su na demografske promjene i povećanje udjela osoba starijih od 65 godine u ukupnom stanovništvu Hrvatske koji iznosi 20,3% od ukupnog stanovništva. Isto tako, dogodila se promjena u kojoj je tradicionalna višegeneracijska obitelj gotovo nestala te djeca imaju sve manje prilike ne samo živjeti s bakama i djedovima, već i surađivati sa starijim osobama, što utječe na pojavu jaza među generacijama, ali i do socijalne isključenosti osoba starije životne dobi.
Ovaj projekt pruža mogućnost suradnje djece i starijih osoba koje međugeneracijskim učenjem unapređuju svoje znanje i vještine, međusobno se upoznaju, ali i grade snažnije veze među sudionicima projekta te su uključeni u društvo. Priručnici nastali u ovom projektu mogu poslužiti kao upute za izradu naprava lančanih reakcija, ali i model suradnje koje mogu potaknuti i unaprijediti međugeneracijsku suradnju i u nekim drugim zainteresiranim sredinama.
Zbog pojave starenja stanovništva, upravo projekti međugeneracijske solidarnosti bit će neophodni te će pronaći svoje mjesto u svim segmentima društva.
Sudjelovanjem u projektu nastoji se potaknuti osobe treće životne dobi na volontiranje te spriječiti njihovu socijalnu isključenost.
Popularizacija STEM područja, odnosno popularizacija tehničkih i mehaničkih znanja i vještina kroz ovaj projekt još je jedna od vrijednosti ovog projekta u kojoj djecu od konzumenata tehnologije nastojimo kroz igru aktivno uključiti te ih pretvoriti u kreatore i inovatore tehničkih, odnosno mehaničkih naprava lančane reakcije. Izrada same naprave objedinjuje područje znanosti, tehnologije, inženjerstva i matematike.
Uključivanjem djece u aktivnost izrade naprave razvijala se sposobnost planiranja akcija, upoznavanje i rukovanje alatima, matematičke vještine, potaknut je interes za znanost i tehnička zanimanja, razvijale su se komunikacijske vještine, pozitivan odnos prema starijima, kao i vještine baratanja alatima.
Kako je sve krenulo?
Projektnom timu sastavljenom od odgojitelja, pedagoga, psihologa i edukatora za odrasle, seniora i roditelja i djedova koji dolaze iz tehničkih zanimanja velik je izazov bio kako prilagoditi složen sadržaj kao što je izgradnja naprave lančane reakcije djeci i njihovim razvojnim sposobnostima i kako ih prije svega motivirati za ove aktivnosti. Kako tehničke, odnosno mehaničke tvorevine temelje nalaze u fizikalnim zakonitostima, odlučili su djeci zorno prikazati što kroz zanimljive pokuse o statičkom elektricitetu, kretanju, sili i djelovanju tijela na tijelo u prostoru.
Isto tako, djeca su se korištenjem različitih materijala (cijevi, daščica, letvica, kutija, žljebova) upoznala s kosinama i kako nagib kosine utječe na brzinu kretanja predmeta te da utjecaj tijela na tijelo možemo koristiti za izazivanje lančane reakcije. Ispaljivanjem čepa s boce omekšivača pritiskom noge na bocu procjenjivali su potrebnu silu kako bi čep odletio što dalje i pogodio zadani cilj. Izgradnja različitih konstrukcija od pedagoški neoblikovanog materijala uz korištenje kuglica, loptica i kosina, korištenje domina i domino efekta, kao i postojeće didaktike djeca su uočila međusobno povezanost pojava, kao i mogućnost planiranja neke akcije, odnosno reakcije. Kosine su se potom izrađivale na zidovima, podovima, stolovima, dvorištu vrtića, međusobno su se povezivale što je izazivalo radost i ponos postignutim rezultatima.
Kako bi mogli izraditi naprave lančane reakcije, potrebno je u radu koristiti različite alate i materijale (čekiće, pile, kliješta, odvijače, ključeve za vijke, bušilice, brusni papir, čavle, vijke, ljepila). Svaki od ovih alata, ali i materijala potrebnih za spajanje dijelova, kao i obradu mogu biti opasni ako se ne koriste s oprezom i odgovorno.
Upravo zato su djecu postupno upoznavali s alatima i kroz zanimljive aktivnosti prikladne dobi stvarali prilike za praktičnu primjenu i uvježbavanje odgovornog baratanja alatima. Uz nadzor seniora, stručnog tima, odgojiteljica, roditelja i djeda volontera djeca su mogla u sigurnim uvjetima uvježbavati baratanje ovim alatima i njihovu upotrebu. Izrađivali su se ježići, klackalice, vage, različite konstrukcije, garaže pri čemu su dijelove spajali korištenjem čavlića, vijaka, lijepljenjem.
Zanimljiva aktivnost je bila mjerenje pri čemu su djeca mjerila visinu, dužinu i širinu predmeta u sobi dnevnog boravka, kao i visinu prijatelja te su tako uočili razlike u dužinama, visinama i širinama. Piljenje potrebnih dijelova i obrada drveta brusnim papirom bila je također omiljena dječja aktivnost. Nakon što su se djeca upoznala s alatima i baratanjem različitim alatima izrađivali su sa seniorima mentorima, volonterima i ostalim članovima projektnog tima planove za izradu naprava lančane reakcije.
Tijekom projekta izrađeno je šest različitih naprava koje se mogu međusobno spojiti u jednu cjelinu pri čemu loptice putuju od jedne do druge naprave izazivajući lančane reakcije. Nepotrebno je istaknuti kako putovanje loptica od starta do cilja kod djece izaziva iščekivanje i oduševljenje kada loptica pokrene mehanizam koji dalje pokreće lančanu reakciju.
Detalje o projektu i načinu na koji ga možete provesti možete pronaći u ePriručniku Dječjeg vrtića Tratinčica OVDJE.
Mjerljivi rezultati ovog projekta su svakako nastale naprave, ostvarena putovanja, broj održanih sati i mnogi drugi mjerljivi elementi ovog projekta. Međutim, nemjerljiv je rezultat osjećaj kompetencije, samopouzdanja, svjesnosti da možemo kreirati i stvarati, iskustva i sjećanja na međusobna druženja i zajednički rad, radost zbog uspješno ostvarenog zajedničkog cilja. Metafora koju možemo pronaći u eksperimentu lančane reakcije je da je svatko od nas u tkanju života jedan maleni mehanizam čija akcija pokreće reakciju i ostavlja trag u svojoj životnoj sredini. Poželimo jedni drugima da tragovi koje ostavljamo budu na dobro osobama s kojima živimo, čitavoj zajednici pa tako i nama samima.
Tekst: Natalija Kušek, prof. pedagogije (Dječji vrtić Tratinčica, Koprivnica)