U Varaždinskoj županiji nedavno je s radom počeo Stručno-razvojni centar za darovitu djecu predškolske dobi čije je sjedište u Dječjem vrtiću Radost u Ludbregu.
Riječ je o jednom od svega tri takva razvojna centra za djecu predškolske dobi u Hrvatskoj u čijem je fokusu rad s darovitom djecom.
Dječji vrtić Radost trenutačno ima 10 skupina koje polazi 190 djece, osnivač i vlasnik je Grad Ludbreg. Ideja o osnivanju Stručno-razvojnog centra nastala je na poticaj Varaždinske županije, koja je pozvala vrtiće na jednogodišnju edukaciju Nizozemskog Radboud Universityja u iz područja darovitosti djece.
Edukacijom se stvorio krug odgojno-obrazovnih radnika iz više predškolskih ustanova koji su stekli naziv RITHA/ECHA Practitioner in Gifted Education, a dio njih nastavio je edukaciju na višu razinu RITHA/ECHA specialist. Nakon toga su psihologinja Sara Filip, odgojiteljica Jasna Vručina i ravnateljica Zvjezdana Jadanić završile osam modula u Stručno-razvojnom centru Iskrica u Zagrebu, te praktične edukacije u Centru za razvoj darovitosti Bistrić kod prof. dr. Jasne Cvetković Lay, čime su ojačale svoje kompetencije za rad s darovitom djecom.
– Započeli smo mijenjati odgojno-obrazovnu praksu u cijelom vrtiću i povezali se s drugim vrtićima koji su prošli edukacije. Varaždinska županija i Grad Ludbreg pružili su nam podršku u edukacijama i pisanju programa u koji smo verificirali pri nadležnom ministarstvu s ciljem povezivanja predškolskog odgoja i obrazovanja s centrima izvrsnosti i otkrivanjem darovite djece od najranije dobi. Naš je vrtić postao i Europska talent točka, čime se povezao sa svim ustanovama Europe koje se bave darovitom djecom, te nam se otvorila velika mogućnost razmjene odgojno-obrazovne prakse. Za nas to znači veliko priznanje i odgovornost, mnogo više radimo, analiziramo, promišljamo o svojoj odgojno-obrazovnoj praksi i trudimo se opravdati ovu titulu, budući da nas je samo troje u Hrvatskoj, Split, Zagreb i sada Ludbreg – objasnila je Zvjezdana Jadanić, ravnateljica Dječjeg vrtića Radost.
Trebalo je uložiti dosta truda da se ludbreški vrtić nađe u tom odabranom društvu.
– Potrebne su bile edukacije. Realno se nekad, kao i danas, jako malo na fakultetu uči o načinima otkrivanja i rada s darovitom i talentiranom djecom, literatura je uglavnom na stranim jezicima, zato nam je od iznimne pomoći bila prof.dr. Jasna Cvetković Lay koja je u Hrvatskoj najpoznatije ime u radu s darovitom djecom i jedina psihologinja s doktoratom iz područja darovitosti, te autorica mnogih knjiga, stručnih i znanstvenih radova – objašnjava ravnateljica Jadanić.
Za početak je Dječji vrtić Radost verificirao svoj vrtićki program ranog otkrivanja darovitosti Radar, kroz koji prolaze djeca koja su darovita ili talentirana u određenim područjima ili pokazuju pojačan interes za neke aktivnosti.
– Trenutačno djeca imaju mogućnost učiti tri strana jezika: engleski, njemački i francuski, roditelji ne izdvajaju dodatna sredstva za to, a mi imamo mogućnost uočiti djecu koja su iznad prosjeka u sva tri jezika. Odgojiteljice su se dodatno educirale u Stručno-razvojnom centru za glazbeni, tako da su nam govorno-jezično područje i glazbene aktivnosti trenutačno jače strane. Preko ERASMUS projekata dobro smo opremili vrtić za STEM aktivnosti i povezali se s LORI centrom koji nas često uključuje u svoje aktivnosti i projekte.
Ravnateljica Jadanić ističe kako je postupak otkrivanja talentirane djece dugotrajan.
– Postupak iziskuje praćenje djeteta, testiranje psihologa, a iznad svega uključuje velik trud i zalaganje odgojitelja koji kreiraju mnogo aktivnosti, izrađuju mnogo više poticaja, mijenjaju način rada kako bi pravilno uvodili djecu u tzv. smart igre, ispunjavali razvojne liste i vodili individualne mape. Sve to iziskuje suradnju i konstantnu edukaciju, bez dobrog tima odgojitelja nema dobre odgojno-obrazovne prakse, ljudi koji hoće učiti i mijenjati se, naravno i grada kao osnivača koji nas prati financijski kroz place i financiranje edukacija.
Što ćete konkretno raditi s djecom u Centru, kakvi ih programi čekaju?
– Stručno-razvojni centar bit će mjesto edukacije odgojno-obrazovnih radnika koji rade u predškolskim ustanovama, koji će tijekom osam modula dobiti prikaz rada šest vrtića: Dječjeg vrtića Bajka Varaždin, Dječji svijet Varaždin, Dječja mašta Čakovec, Tratinčica iz Varaždinskih Toplica, Vinica iz Vinice i našeg vrtića. Svaki vrtić ima područje u kojem je najjači i time će se predstaviti. Osim toga polaznici će dobiti informacije o načinim ispunjavanja razvojnih lista, testiranja te vođenja individualnog portfolija. Upoznati će se osnovnim crtama pisanja programa za rad s darovitom djecom za svoj vrtić, te načinima rješavanja problema koji su vezani uz specifične karakteristike darovite djece, pristupa roditeljima i naravno didaktikom koja je specifična i zahtjeva poseban pristup kada se radi s djetetom.
Rano uočavanje darovitosti vrlo je važno, imamo li na umu da se većina sinapsi u mozgu povezuje u predškolsko doba, što znači da je dijete u period najintenzivnijeg razvoja i u optimalnom razdoblju za razvoj pojedinih vještina.
– Ako dijete pokaže interes za neku temu i mi taj interes zanemarimo ili ne potičemo postoji mogućnost da ga izgubi i više mu se ne vrati. Suradnja sa školom vrlo nam je važna da dijete koje je zaista testirano od strane psihologa i vođeno intenzivnim poticajima ne dođe u školu i izgubi tu motiviranost želju za učenjem i proširivanjem znanja, ili da ga se ne etiketira kao dijete s problemima u ponašanju, kao što to često zna biti slučaj – objašnjava ravnateljica.
Dio ste Mreže za razvoj talenata u Varaždinskoj županiji, možete li nam reći nešto više o njoj?
– Mreža za razvoj talenata Varaždinske županije povezala je predškolski odgoj sa sustavom osnovno školskog obrazovanja, upravo zato da se nastavi rad s talentiranim i darovitim pojedincima kroz osnovnu školu i Centre izvrsnosti. Osim toga pruža nam podršku kod povezivanja educiranih ECHA/RITHA praktičara ili specijalista iz pojedinih odgojno-obrazovnih područja u vidu predavača u našem centru i njihovih iskustava, koji će biti dio pojedinih modula. I naravno želja nam je ujednačavanje odgojno-obrazovne prakse da nam zbog krive percepcije ili krivih odgojno-obrazovnih postupaka ne promaknu ispod radara daroviti pojedinci koji sutra mogu dati mnogo toga zajednici u kojoj žive, a možda i svijetu.
Darovite djece ima vrlo malo, u našem vrtiću prošle godine jedan dječak, na 190 djece, ali smo s njih 15 radili pojačani program smart igara i STEM igraonica, njih 15 se izuzetno zanimalo za pojedina područja, možda će upravo oni više postići u svom jednom području, nego ovaj jedan, ali smo drugačijim odgovorom na interese djeteta pomogli da bolje funkcionira u skupini, da proširuje svoje znanje, da ga drugi bolje razumiju i da svoje slabe strane pokuša ojačati – zaključila je ravnateljica Zvjezdana Jadanić.
*Ovaj članak donosimo u sklopu projekta ‘Klikaj za bolju budućnost djece i mladih’ koji je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija