Više od 20 godina u sklopu koprivničkog Dječjeg vrtića Tratinčica djeluje istoimeni Dječji klub koji provodi različite igraonice u kojima polaznici mogu razvijati svoje specifične interese.
Svi su voditelji radionica educirani te se i dalje u svom području stručno usavršavaju, a trenutačno se održava sedam vrsta igraonica, i to Lumenkići – za potencijalno darovitu djecu, Slovkići – program prevencije specifičnih teškoća učenja, Čarobna kutija – dramska igraonica, Notice – glazbena radionica, Klinci kreativci – kreativno-likovna radionica, poseban program ritmike i plesa te Robotika u vrtiću.
– Smatram da su igraonice ovoga tipa važne. Djeca rado idu na igraonice, druže se, otkrivaju svoje potencijale. Interes je velik, ali nažalost ograničen je broj polaznika – rekla nam je predsjednica Dječjeg kluba Tratinčica i odgojiteljica Bojana Kežman.
Dodala je kako su ove godine sve radionice besplatne, pet ih financira Ministarstvo demografije i useljeništva, a dvije Grad Koprivnica.
Djeca tako upoznavaju scenske vještine kroz kreativne i dramske igre. Nadalje, kroz igru, ples, pokret i muziciranje s pomoću vlastitog tijela usvajaju osnovne glazbene sposobnosti i razvijaju osjećaj za ritam. Likovne su aktivnosti, pak, jedan od najspontanijih i najiskrenijih načina kojima dijete izražava svoje misli, osjećaje i iskustva.
Ritmika i ples je odličan način da djeca steknu znanja i vještine izražavanja pokretom, razvijaju stvaralaštvo, maštu i osjećaj za dinamiku, mjeru i ritam te razviju osnovne ritmičke elemente. Što se tiče Robotike, djeca uz korištenje robota i aplikacija prikladnih za vrtićku dob na zabavan način svladavaju osnove programiranja, razvijaju logičko mišljenje, pažnju, koncentraciju, razvijaju fine motoričke vještine i tako dalje, a nas je zanimalo što na igraonicama rade Lumenkići i Slovkići.
Došavši u vrijeme održavanja igraonice Lumenkići na malim dječjim stolovima zatekli smo spremne materijale za pokus s balonima. Izgledalo je baš zanimljivo.
Nakon što su mališani stigli, zauzeli svoje pozicije i podijelili se u grupe voditeljica ove radionice, Bojana Kežman i Katarina Dergez, inače i psihologinja u Dječjem vrtiću Tratinčica, objasnile su im kako će napuhati balon, a da ga ne stavljaju u usta i da ne pušu zrak u njega.
Oduševljeni i zainteresirani za novi pokus, mališani su zasukali rukave i krenuli izvoditi pokus za koji im je bio potreban ocat, soda bikarbona, žlice, epruvete, baloni i lijevak. Posebno nas je nasmijalo i razveselilo pitanje kako se zove predmet za lakše prelijevanje, a kreativni odgovori su nas oduševili – uljevka, taperver, prolijevalka, tetrapak…
– Prvo smo stavili ocat pa sodu i onda je balon eksplodirao – nasmijao nas je jedan komentar mališana.
– Današnji pokus mi je bio lijep, sviđao mi se eksperiment, a najzabavnije mi je bilo dok se balon napuhao. Jako mi je bilo zanimljivo. Volim dolaziti ovdje – rekao je nam je Petar.
Igraonica Lumenkići je za potencijalno darovitu djecu. Riječ je o programu koji je verificiran 2006. godine, a namijenjen je djeci u šestoj i sedmoj godini. Provodi se jednom tjedno u trajanju od dva školska sata pod vodstvom educiranog odgojitelja i psihologa, a maksimalan broj polaznika je 15.
Cilj radionice je poticati aktivnosti u kojima dijete iskazuje svoje sposobnosti i time podržavati darovitost, zadovoljiti posebne odgojno-obrazovne potrebe nadarene djece te utjecati na formiranje osobnosti i socijalne kompetencije darovite djece u svakodnevnom okruženju.
– Da bi mogla polaziti radionicu, djeca moraju proći testiranje psihologa. Riječ je o djeci koja pokazuju iznadprosječni potencijal. Djeca su jako zainteresirana za sadržaj ovih igraonica. Naime, to su nešto zahtjevniji sadržaji od onih koji se nude u redovnim vrtićkim programima i tu oni nalaze benefit za svoje iznadprosječne sposobnosti – pojasnila nam je Bojana Kežman.
U igraonici se provode stimulativne igre i sadržaji koji potiču intelektualni i socio-emocionalni razvoj djece. Radi se na logičko-matematičkim zadacima, na zadacima socijalne komunikacije.
Također, potiče se kreativnost koja se provodi kroz sve segmente jer je ona dio darovitosti gdje djeca odskaču od ostalih po načinu razmišljanja te se pokušava poticati stvaralački duh kroz kreativnost. Specifično je i to što u ovoj igraonici djeca razvijaju natjecateljski duh.
– Roditelji su zadovoljni napretkom svoje djece i programom Lumenkića, kao i sama djeca, a zadovoljstvo djece je pokazatelj naše kvalitete – istaknula je Bojana Kežman.
– Dobro je što vrtić nudi ovaj tip radionice gdje se djeca druže, razvijaju svoje samopouzdanje, motivaciju, razvijaju svoje potencijale, kapacitete… Važno je poticati darovitost djece – rekla je psihologinja Katarina Dergez te spomenula koliko su mališani uživali i u izvođenju pokusa s vulkanom.
Naime, u plastične su vulkane stavljali epruvete, a u njih sodu, crvenu boju i nekoliko kapi octa. Oduševljeni erupcijom vulkana, na zabavan su način naučili što je lava, kako vulkan eruptira i koji su njegovi dijelovi. Osim vulkana, izrađuju i razne konstrukcije od raznih materijala (žica, štapići za uši…) pa su tako radili dinosaure, učili dijelove njegova tijela…
– Pokusi su im jako zanimljivi, vole kapaljke, epruvete i tu preciznost kod izvođenja pokusa. Imamo i društvene igre, logičke slagalice… Vježbamo kreativnost i potičemo inovativnost – kazala je Valentina Dergez.
Nakon što smo i mi sami naučili nešto o izradi pokusa, otišli smo na igraonicu pod nazivom Slovkići. Mališani su već sjedili na svojim stolicama i pogađali što se nalazi na sličicama ispred njih te koje je slovo na istima.
Naime, radi se o igraonici koja je osmišljena kao program prevencije specifičnih teškoća učenja, disleksije i disgrafije.
Namijenjena je djeci predškolske dobi kod kojih su uočene poteškoće usvajanja predvještina čitanja i pisanja, a cilj je poticati cjelovit razvoj djeteta, s naglaskom na razvoj predčitalačkih i predmatematičkih vještina, grube i fine motorike te jezično-govornog razvoja. Igraonicu jednom tjedno vode logopetkinja Mateja Ružić i odgojiteljica Vesna Pelesk, a trenutačno je polazi dvanaestero djece.
– Radi se o skupu vještina koje djeca usvajaju postepeno kroz program predškole. Međutim, postoji određena skupina djece koja pokazuje nemogućnost ili otežanu mogućnost usvajanja predvještina čitanja i pisanja te će kasnije vjerojatno imati poteškoće u svladavanju vještina čitanja i pisanja – objasnila je Mateja Ružić.
Program ove igraonice kombinira različite metode rada kao što su grupni rad, samostalno učenje te individualno instruiranje i poticanje. Pristup se prilagođava svakom pojedinom djetetu koje polazi igraonicu, pri čemu se uvažavaju individualni stilovi učenja djece, a pojačano se potiču upravo one sposobnosti i vještine koje su prilikom procjene uočene kao slabije strane kod djeteta.
Kod djece se potiče razvoj rane pismenosti i svijest o tisku, razvoj fonološke svjesnosti, prepoznavanje i imenovanje grafema, fina motorika i grafomotorika, vizualna percepcija.
Također, kroz grupne aktivnosti kao što su interaktivne igre i igre s pravilima, djeca dobivaju iskustvo komunikacije i izgradnje odnosa u socijalizacijskoj skupini te razvijaju vještine suradnje, uvažavanja različitosti, samokontrole i prilagođavanja, jačaju jezičnu kompetenciju i narativne sposobnosti.
– Djeca nakon upoznavanja sa zahtjevima igraonice i kratke početne prilagodbe s veseljem dolaze na dogovorene termine, vesele se ponuđenim aktivnostima te često i sami traže određene igre, aktivnosti i zadatke koje su naučili na igraonici. U manjoj grupi djece lakše je prilagoditi rad svakom pojedinom djetetu, a i djeca uviđaju da nisu sama u svojim poteškoćama – govori nam logopetkinja Mateja Ružić.
S roditeljima voditeljice Slovkića imaju odličnu komunikaciju, redovito ih izvještavaju o provedenim aktivnostima i napretku djece te ih savjetuju na koji način oni to isto mogu s djetetom primjenjivati i vježbati kod kuće. Također, povratno dobivaju informacije od roditelja da ih djeca nakon svakog susreta izvještavaju o aktivnostima provedenima na igraonici te imaju veću motivaciju za provođenje sličnih aktivnosti kod kuće.
Logopetkinja Ružić je istaknula i kako su čitanje i pisanje temeljne vještine obrazovanja čovjeka i važno je osvijestiti da njihovo usvajanje počinje znatno prije formalne poduke u školi. Većina djece kroz predškolske programe usvoji znanja koja im kasnije omogućavaju usvajanje vještina čitanja i pisanja u školi, no vrlo je važno prepoznati one kojima taj proces nije lak i kojima treba dodatna podrška.
– Ovaj program omogućava da ih se na vrijeme prepozna i da im se pruži potrebna podrška kako bi se uspješno pripremili za školu. Veselim se kad po završetku programa s roditeljima uspoređujemo koliko su djeca napredovala od prvog susreta do zadnjeg. Također, kao logopetkinja moram istaknuti koliko su prevencija, rano prepoznavanje teškoća i pravovremeno uključivanje u odgovarajuću intervenciju važne kako bi svako dijete doseglo svoj puni potencijal, a to je moguće samo kroz suradnju roditelja, odgojno-obrazovnih djelatnika i stručnjaka – zaključila je logopetkinja Mateja Ružić.
FOTO: Dominik Betti
VIDEO: Petra Ratković
*Ovaj članak donosimo u sklopu projekta ‘Klikaj za bolju budućnost djece i mladih’ koji je financiran sredstvima Fonda za poticanje pluralizma i raznovrsnosti elektroničkih medija