Nedjelja, 24. studenoga 2024.

Tko će i kada sanirati bivšu praonicu vagona u Botovu, jednu od najzagađenijih lokacija u Hrvatskoj?

Bivša praonica vagona u Botovu ponovno je postala zanimljiva javnosti nakon što se lani u kolovozu rijeka Drava izlila iz svog korita, prošla preko kontaminiranog tla i ulila se u jezero Šoderica

- Oglas -

Prema podacima Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja, bivša praonica teretnih vagona u Botovu jedna je od osam najzagađenijih lokacija u državi i predstavlja “crnu točku”, odnosno lokaciju u okolišu visoko opterećenu otpadom, koju bi prema Planu gospodarenja otpadom Republike Hrvatske trebalo sanirati do 2028. godine.

Riječ je o prostoru koji su do 2002. Hrvatske željeznice koristile za pranje vagona, uglavnom onih koji su prevozili naftne derivate. Zbog toga je i danas, više od 20 godina otkako je tamo dezinficiran zadnji vagon, zemljište natopljeno raznim kemikalijama, što je vidljivo i golim okom.

Još 2006. godine Vlada Ive Sanadera je za svog zasjedanja u Koprivnici najavila čišćenje terena koje se nalazi između rijeke Drave i jezera Šoderica. No, ništa se od tada nije pokrenulo, a praonica je tek povremeno, u negativnom kontekstu, spominjana u medijima.

FOTO-VIDEO Pogledajte gdje se rijeka Drava probila prije ulaska u jezero Šodericu

- Oglas -

Praonica je ponovno postala zanimljiva javnosti nakon što se lani u kolovozu rijeka Drava izlila iz svog korita, prošla preko kontaminiranog tla i ulila se u jezero Šoderica. Postavljeno je pitanje koliko će poplava utjecati na širenje ostataka naftnih derivata iz praonice u jezero i podzemne vode.

FOTO-VIDEO Zastrašujuća snaga prirode: Šoderica je potopljena

Ubrzo nakon incidenta na teren su izašli stručnjaci Zavoda za javno zdravstvo Koprivničko-križevačke županije, čije analize su pokazale da jezero nije zagađeno, ali su rekli da su im mogućnosti ispitivanja kakvoće vode ograničene pa će se pravo stanje znati nakon što ispitivanje obavi Državni inspektorat.

FOTOGALERIJA Šoderica nakon katastrofalne poplave, ovi prizori jednostavno slamaju srce

- Oglas -

Spor o nadležnosti za sanaciju terena

Iz Državnog inspektorata Hini su odgovorili da ispitani uzorci “odgovaraju standardima kakvoće za ocjenu kemijskog stanja površinskih voda propisanih Uredbom o standardu kakvoće voda”. Ipak, inspekcija je naložila HŽ Infrastrukturi, kao vlasniku zemljišta, da sanira dio prostora.

No, još od podjele HŽ-a 2012. godine na tri zasebne tvrtke – HŽ Cargo, HŽ infrastrukturu i HŽ Putnički prijevoz, traje spor između HŽ Carga i HŽ infrastrukture o tome tko je nadležan za sanaciju terena.

Iz HŽ Carga odgovornost prebacuju na HŽ Infrastrukturu kao vlasnika zemljišta, a iz HŽ Infrastrukture odgovaraju da sanaciju mora provesti onečišćivač, odnosno Cargo.

Iz Ministarstva gospodarstva i održivog razvoja navode da je sanaciju praonice i dezinsekcijske stanice u Botovu treba provesti pravni sljednik onečišćivača, koji je utvrđen u inspekcijskom nadzoru.

Iz HŽ Infrastrukture, pak, poručuju da je u tijeku postupak utvrđivanja pravnog sljednika, odnosno odgovornog onečišćivača, tako da se i dalje ne zna hoće li sanaciju provesti HŽ Infrastruktura ili HŽ Cargo i hoće li uopće do 2028. godine to područje u Botovu biti sanirano.

Tekst: Ozren Špiranec

Oglas

Najnovije objave

Vezane vijesti