Razmjeri katastrofe nakon poplave koja je pogodila općine uz Dravu još neko vrijeme neće biti poznati. Postoji realna mogućnost da smo zbog vlastite nebrige zatrovali ne samo Šodericu, nego i okolne bunare, polja, rijeku…, piše Glas Podravine.
Uzrok je, ističe Glas, bivša praonica vagona na Botovu, selu nedaleko od Koprivnice, što opisuju kao vjerojatno najzagađenije tlo na prostorima Hrvatske.
Radi se o tempiranoj ekološkoj bombi, a je li ona eksplodirala u vrijeme nedavnih poplava, doznat će se nakon što Zavod za javno zdravstvo provede uzorkovanje voda i tla, piše Glas.
Tlo je sad natopljeno enormnim količinama naftnih derivata i kojekakvim kemikalijama za vrijeme istjecanja Drave iz korita. To je potvrdio i načelnik Općine Legrad Ivan Sabolić još u vrijeme kada su postavljali zečje nasipe uz Šodericu.
“Dio praonice je pod vodom. To je još jedan od užasa koji nam se trenutno događa. Došlo je na naplatu to što su u Zagrebu više od desetljeća zanemarivali problem na koji stalno ukazujemo”, rekao je Sabolić.
Ravnateljica županijskog Zavoda za javno zdravstvo Draženka Vadla komentirala je situaciju.
“Zagađena voda iz bivše praonice vagona dospjet će svugdje, a tek će analize voda pokazati pravo stanje stvari”, odgovorila je Draženka Vadla.
Uzorkovanje voda u ovom trenutku nema smisla, kazala je, jer situacija na terenu još nije sanirana, a ni voda se s pojedinih dijelova nije skroz povukla.
“Bojim se da je sezona kupanja na Šoderici za ovu godinu završena. Posebno upozoravam ljude koji imaju bunare da iz njih ne konzumiraju vodu s obzirom na to da tako mogu ugroziti svoje zdravlje. Još neko vrijeme nećemo znati jesu li i koliko zatrovani”, dodala je.
Čim se pokaže pogodan trenutak, napravit će laboratorijske analize, a dio njih sigurno će biti naručen iz Zagreba upravo zbog mogućnosti da su kemikalije iz praonice vagona dospjele u vodu za piće i kupanje, a postoji realna vjerojatnost da su i okolna polja zatrovana, izvijestila je Vadla.
HŽ infrastruktura i HŽ putnički prijevoz kažu da nisu odgovorni.
“HŽ Cargo nije vlasnik niti zemljišta niti nekretnina na predmetnoj lokaciji pa se samim time u njegovom vlasništvu ne nalazi ni praonica vagona u kolodvoru Botovo. Htjeli bismo napomenuti da je praonica vagona u kolodvoru Botovo prestala s radom još 2002. godine te da HŽ Cargo koristi isključivo praonicu vagona u Slavonskom Brodu. Još 2006. godine sva imovina na toj lokaciji pripala je HŽ Infrastrukturi”, kažu iz HŽ Carga.
Iz HŽ Infrastrukture su rekli da je prema Zakonu o zaštiti okoliša propisano da će troškove nastale onečišćenjem okoliša snositi onečišćivač.
“Kada je nastalo onečišćenje spomenute lokacije, praonicu za teretne vagone koristio je jedino HŽ Cargo. Također, zemljište na kojem se nalazi onečišćenje u vlasništvu je Republike Hrvatske i nije dano HŽ Infrastrukturi na upravljanje”, kažu.
S obzirom na to da HŽ Cargo i HŽ infrastruktura peru ruke od nauljenog i zatrovanog tla koje se nalazi između Šoderice i Drave, iz Glasa su poslali upit Ministarstvu gospodarstva i održivog razvoja. Pitali su ih tko je odgovoran za sanaciju kontaminiranog tla i kako je ono utjecalo na okoliš.
– Planom gospodarenja otpadom Republike Hrvatske za razdoblje 2023. – 2028. dan je pregled informacija o „crnoj točki“ lokaciji praonice i dezinsekcijske stanice u Botovu. Obveza sanacije ove crne točke je na pravnom sljedniku onečišćivača. Podjelom trgovačkog društva onečišćivača osnovana su nova trgovačka društva među kojima je potrebno odrediti nadležnost za sanaciju, odnosno pravnog sljednika sanacije. Po pitanju sanacije potrebno je provesti dodatne istražne radove kako bi se utvrdila točna količina onečišćenog tla (šljunka i pijeska), vrsta i stupanj onečišćenja te procijenio opseg onečišćenja podzemnih voda, te će se, po provedenim istražnim radovima, moći procijeniti iznos potreban za sanaciju. Državni inspektorat Republike Hrvatske, u skladu sa Zakonom o zaštiti okoliša i Zakonom o gospodarenju otpadom, nadležan je za poduzimanje radnji u svezi s navedenim, uključujući i utvrđivanje onečišćivača odnosno njegovog pravnog sljednika – odgovor je iz ministarstva na čijem je čelu Davor Filipović.
Foto: Mirko Hanžeković